על הגרלות משרד הבינוי והשיכון וידועים בציבור

לאחרונה פונים אליי בני זוג רבים אשר מעוניינים לחתום על תצהיר בדבר היותם ידועים בציבור על מנת להגיש בקשה לסיוע בדירה מטעם משרד הבינוי והשיכון.
ההרשמה ל”דירה בהנחה” נפתחה (שם כולל גם לתוכנית “המחיר למשתכן”). מדובר בהגרלה ראשונה מתוך סדרת הגרלות ובמהלך השנה צפויות להיות מוגרלות כ-30,000 דירות. 
 
כעו”ד העוסקת בתחום דיני המשפחה, חשוב לי להבהיר כי הכרה כידועים בציבור מחילה עליכם זכויות וחובות. לכן אם ברצונכם לקבל או לא לקבל זכויות ו/או חובות, יש להגדיר זאת באופן ברור במסגרת הסכם חיים משותפים.
 
על בני זוג שנישאו לאחר 1973 חל חוק יחסי ממון בין בני זוג. החוק יוצר עבורם וודאות ואם הם לא מעוניינים להחיל את החוק עליהם או אם ברצונם להוסיף עליו, הם יכולים להסדיר זאת באמצעות הסכם ממון.
לעומת זאת, על ידועים בציבור לא חל החוק והמצב המשפטי לגביהם עמום, נתון לפרשנות ובקיצור כל מה שהוא ההיפך מוודאות. 
וזו הסיבה שלידועים בציבור כה חשוב לערוך הסכם חיים משותפים(!).
ואם אתם ובן/ת הזוג שלכם מתגוררים יחד עמכם בדירה שהיא בבעלותכם, חשוב שתערכו את ההסכם בהקדם האפשרי, על מנת שלא יעלו טענות של שיתוף מהצד השני במקרה של פרידה חלילה ותמצאו את עצמכם מבזבזים משאבים רבים ויקרים על מנת להתנגד לכך.
 
אם ברצונכם להעניק לעצמכם ביטחון וודאות – הגדירו מראש באופן ברור שאינו נתון לפרשנות, אם כידועים בציבור ברצונכם להחיל עליכם הפרדה רכושית מוחלטת או שיתוף קנייני, שיתוף חלקי, ואם כן – ממתי (ממועד היכרותכם, ממועד עריכת ההסכם או מכל מועד אחר שתרצו). בהסכם זה אני נוהגת להקשיב ללקוחותיי ולהגדיר יחד איתם מראש את כל הזכויות שיש להם וכן זכויות שצפויות להיות להם, לרבות חשבונות בנק, דירות, כלי רכב, זכויות סוציאליות ועוד.
 
אז אם גם אתם רוצים להצהיר על היותכם “ידועים בציבור” על מנת להירשם להגרלות של משרד הבינוי והשיכון, אל תשאירו את חלוקת הרכוש ביניכם לפרשנויות של שופטי ביהמ”ש לענייני משפחה.
 
ממליצה לכם באותה הזדמנות שבה אתם מצהירים על היותכם ידועים בציבור, להגדיר את הזכויות והחובות שלכם, בנוגע לאותה דירה ובאופן כללי, באופן שימנע חילוקי דעות ביניכם בעתיד וימנע מכם הליכים משפטיים ארוכים ויקרים. אל תפנו לעו”ד כשאתם כבר חייבים כי פתחו נגדכם בהליכים, היו חכמים ומנעו זאת מראש.
 
ערכו הסכם חיים משותפים אצל עו”ד המומחה בתחום דיני המשפחה ודאגו לעצמכם. זו לא משימה שאפשר לדחות. זו משימה חשובה ודחופה כאחד. קחו את השליטה על גורל הנכסים שלכם וזכרו זה שלא בחרתם להתחתן או שעדיין לא התחתנתם, לא אומר שביהמ”ש לא יפסוק שיתוף בנוגע לנכסים שלכם. 
 
כאן בשבילכם,
קורל
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin