הסכם חלוקת עיזבון

לרגל חג הפסח, השנה בחרתי לעשות לכם סדר בכל הנוגע ל#הסכם חלוקת עיזבון#
 
בשבוע החולף הגיעה אליי לקוחה לפגישת ייעוץ, סיפרה שאימה הלכה לעולמה ויש בידיה צוואה אך היא לא בטוחה שמבינה את כולה.
כעו”ד שמומחית בכל הנוגע לצוואות, נתקלתי בצוואה כה סבוכה, 14 עמודים, עם כ”כ הרבה תנאים ומגבלות באשר לנכסי המקרקעין, שאפילו אם רוצים ליישמה, קשה לעשות זאת. עד כדי כך שאף העו”ד שערכה את הצוואה לא יודעת למה התכוונה ולא הצליחה להעניק לה תשובות מספקות שיניחו את דעתה ולכן הגיעה אליי. 
 
בסוף פגישת הייעוץ, הלקוחה הודתה לי מאוד, שכן הדברים התבהרו לה והובנו לה המשמעויות השונות של הוראות הצוואה.
 
אך שלא תטעו, עדיין המלצתי אליה היתה שהיא ואחיה יערכו הסכם חלוקת עזבון וכך יעקפו את ההוראות הסבוכות בצוואה שקשות ליישום. סיבה נוספת שהמלצתי לה על הסכם חלוקת עיזבון היא למנוע שותפות עם אחיה בנכסים אשר עלולה לעורר מחלוקות ביניהם. עדיף להפריד בין הנכסים השונים ולמנוע קרע משפחתי חלילה. וכן כמובן גם משיקולי מס כפי שיפורט בהמשך.
 
הסכם חלוקת עיזבון עוגן בסעיף 110 לחוק הירושה. על פיו, יורשים המעוניינים בחלוקה אחרת של נכסי עיזבון המוריש, בשונה מהחלוקה שנקבעה על פי הצוואה או על פי הדין (במקרה שלא ערך צוואה) – רשאים לערוך הסכם ביניהם ובו לקבוע אופן חלוקה פנימי אחר ולבצע העברת זכויות בין יורשים. 
 
ההסכמות שאליהן הגיעו היורשים בהסכם חלוקת עיזבון גוברות על הוראות הצוואה או הוראות הדין וכך גם מתייחסים לכך בתי המשפט והרשויות, לרבות הטאבו.
 
שיקולי מס – העברות נכסים או כספים בין יורשים מתוך נכסי העיזבון במסגרת הסכם חלוקת עיזבון – לא יחויבו הצדדים במיסים ויינתן פטור מס שבח, מס רכישה ופטור מהיטל השבחה (מאחר שלא מדובר במכירה, לא יחויבו הצדדים בהיטל השבחה) בגין העברות אלו.
 
יודגש כי רק היורשים עפ”י הצוואה ו/או מכוח הדין – יכולים להיכלל בהסכם לחלוקת העיזבון. הסכם הכולל צדדים שאינם היורשים – לא יזכה את הצדדים בפטור ממס. עם זאת, חשוב להדגיש כי ההסכם לא חייב לכלול את כל היורשים. 
 
כך גם ההסכם לא חייב להתייחס לכל העיזבון, הוא יכול להתייחס למשל רק לנכסי מקרקעין. אציין כי כאשר מדובר בסוגים שונים של נכסים, אני ממליצה לבצע הערכות שווי כדי להחליט על אופן החלוקה בין היורשים.
 
!!!חשוב לדעת!!! את הסכם חלוקת העיזבון יש לערוך לפני חלוקת העיזבון בפועל. חלוקה ראשונית או חלוקה חלקית של העיזבון תמנע את יתרונותיו. הסכם חלוקת עיזבון שיבוצע לאחר חלוקה בפועל, יחשב כהסכם רגיל בין בעלי נכסים, ללא קשר לעיזבון, ועל כן לא יהיה פטור ממס בגין העברות הנכסים ביניהם.
 
לסיכום, הסכם חלוקת עיזבון הוא חשוב מאין כמותו. הוא יכול לחסוך לכם כסף רב ויכול לסייע לשמור על שלמות התא המשפחתי. 
 
כאשר לקוחות פונים אליי להגיש עבורם בקשה לצו קיום צוואה או בקשה לצו קיום ירושה על פי הדין, אני נוהגת לבחון עימם אם יש צורך בהסכם חלוקת עיזבון וככל שיש, אני מסייעת להם להגיע להסכמות ביניהם ומצרפת כבר אל הבקשה לצו קיום צוואה/ירושה את הסכם חלוקת העיזבון. 
 
מוזמנים לפנות אליי בכל הנוגע לצוואות, ירושות וכמובן בקשות לצו קיום צוואה/ירושה על פי דין, הסכם חלוקת עזבון ומה שביניהם.
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin