החלה עונת החתונות! ומה לגבי הסכם ממון?

איזה כיף זה חתונה, אני זוכרת איך אני אהבתי את ההכנות לחתונה שלי.

תוך 3 וחצי חודשים אירגנתי הכל (כדי שנוכל להתחתן ביוני כמו שרציתי 😊).

נהניתי כ”כ לראות אולמות (סגרנו את האולם ה-8 שהתחתנו בו, למרות שידעתי מלכתחילה שזה יהיה האולם הזה או אחד אחר שהיה באותו סגנון), להיפגש עם ספקים ולדבר עם בעלי על היום המיוחד שלנו.

ואז הגיע היום המיוחד וההתרגשות בשיאה. האורחים מתחילים להגיע וכולם לבושים כ”כ יפה, האנרגיות גבוהות והשמחה בשמיים.

אבל הפעם אני רוצה לקחת אתכם רגע לפני.
כולנו מקבלים המון מידע לפני החתונה, נפגשים עם המון ספקים, בודקים מחירים, עושים השוואות, אך יש ספקים שלא מקובל לפגוש ויש דברים שלא כולם נוהגים לברר, כך למשל –

❓הכתובה – השטר הזה שהגברים חותמים עליו ביום החתונה. מה משמעותה?

❓חוק יחסי ממון – מה הוא אומר?
💡ידעתם שאם לא חתמתם על הסכם ממון, כל הרכוש שתצברו מיום הנישואין עד פקיעתם (במקרה של פירוד או פטירה חלילה של אחד מכם) מתחלק שווה בשווה ביניכם. כן, זה בכלל לא משנה על שם מי הנכס רשום וזה חל אגב גם על זכויות סוציאליות, פנסיות, פיצויים ועוד.

ולכן החלטתי לכתוב הפעם דווקא על הסכמי ממון.
—-
בעבר זה פחות היה מקובל ועד היום יש מי שיזוזו באי נוחות בכיסא, כשיזכירו את המילה “הסכם ממון”.

אך חשוב לזכור את המטרה של הסכם הממון ואיזה שקט הוא יכול להביא עימו.

הסכם הממון נועד להגן עליכם מהליכים משפטיים מיותרים וארוכים, הוא נועד למנוע חילוקי דעות ביניכם בעתיד והוא נועד לשמור על הכסף שלכם. כן, כך ממש בני זוג שעורכים הסכם ממון קובעים בעצמם מה יהיה דין רכושם, איך הוא יתחלק ביניהם והוראות נוספות כמו איזה דין יחול עליהם, לאיזה ערכאה משפטית תהיה סמכות לדון בעניינם, האם הם יפנו לגישור / ייעוץ זוגי בטרם יפנו להליכים משפטיים ועוד.

הסכם ממון מעניק לבני הזוג וודאות, ביטחון ובהירות. חשוב לדעת שבהסכם הממון אתם לא חייבים לוותר על זכויות!
בכל פעם שמגיעים אליי בני זוג לצורך עריכת הסכם ממון, אני מסבירה להם את המשמעויות בחוק יחסי ממון, את המצב המשפטי שחל בפסיקה, מקשיבה לרצונם, מציגה בפניהם אפשרויות שונות ורק לאחר מכן הם מחליטים ביחד מה הם רוצים שיחול עליהם.

לצורך העניין, אין רק הסכם המחיל הפרדה רכושית או שיתוף מלא, כמו שבחיים אין רק שחור ולבן. יש עוד צבעים, וכך גם כאן, כעו”ד המתמחה בתחום דיני המשפחה והגירושין, אני מעניקה ללקוחותיי מהידע והניסיון שלי, מקשיבה לרצונותיהם ומציגה בפניהם גם מנגנוני שיתוף הדרגתיים, כך למשל, שיתוף לפי שנים, שיתוף לפי ילדים, שיתוף באחוזים מסוימים מתוך ההכנסות או הנכסים ויש כמובן פתרונות נוספים.

חשוב לדעת שבהסכם ממון אני מתייחסת גם לרכוש עתידי שייצברו בני הזוג. ממש אתמול פנתה אליי אישה שאמרה שהיא מעוניינת לערוך תוספת להסכם הממון שערכה אצל עו”ד אחר מאחר שהם לא התייחסו לרכוש עתידי.
אין דבר כזה אצלי!
אני מתייחסת בהסכם לעבר, להווה ולעתיד. אני לא משאירה סוגיות פתוחות ואני לא אגרום לכם לפתוח תיק נוסף בכל פעם שתצברו נכס חדש (תוך תקווה שתצברו עוד המון נכסים במהלך חייכם😊). בנוסף, אני מתייחסת בהסכם לסוגיות נפוצות, כמו למשל רילוקיישן, לידות וכו’.

לסיום, יש כ”כ הרבה מקרים שבהם בני זוג מעוניינים לערוך הסכם ממון, ומקצתם:
– יש להם עסק עצמאי או עסק משפחתי
– עקב שותפות עם אדם נוסף
– פערים גדולים בין בני הזוג או בין משפחותיהם,
– יש לאחד מהם חובות,
– יש לאחד מהם דירה והם רוצים להסדיר את הדברים מראש

לעניין הדירה – יש חשיבות מיוחדת.
על קצה המזלג, על אף שלפי חוק יחסי ממון כל מה שצבר כל אחד מבני הזוג מלפני הנישואין יישאר בבעלותו, יש מושג שנקרא “שיתוף ספציפי” ולפיו בתי המשפט מכירים בשיתוף בנכסים נפרדים, כאשר הם מתגוררים יחד באווירה של שיתוף ומבלי שהייתה התבטאות מפורשת של בן הזוג שברצונו לשמור את הדירה שלו מלפני הנישואין לעצמו. וזו דוגמה נוספת ומצוינת למה עלינו לערוך הסכם ממון.

כמובן שחשוב לשוחח על הדברים ברגישות הראויה, בפתיחות וזה שיעור חשוב לפני נישואין שאז מבינים כמה התקשורת והפתיחות הם דבר חשוב.

אם יש לכם עוד שאלות בנושא, פנו אליי ואשמח לסייע.

ובינתיים בואו נהנה מהתקופה הזו, נחגוג בחתונות כאילו אין מחר ונזכור שיש מחר ונגן עלינו ועל בן זוגנו.

שלכם,

קורל

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin