צוואות הדדיות

כאשר אדם הולך לעולמו, עזבונו (כל הרכוש שצבר) עובר ליורשיו על פי צוואתו.

סעיף 8א לחוק הירושה מאפשר לבני זוג לערוך צוואות הדדיות.

בצוואות הדדיות, ההסדרים נקבעים תוך הסתמכות הדדית – הסתמכות של בן הזוג האחד על צוואת בן הזוג השני. רבים נוטים לחשוב שצוואות הדדיות צריכות להיות זהות, אך חשוב לי לציין שלא כך הדבר. ייתכן ששני בני הזוג יורישו את עזבונם לאנשים שונים, יקבעו הוראות שונות לחלוטין ועדיין תיוותר ההסתמכות בעינה.

מאחר שקיימת הסתמכות (כמו בחוזה), אז אם מי מבני הזוג מעוניין לבטל את הצוואה – עליו להודיע בכתב לבן הזוג השני על ביטול הצוואה. כלומר, בצוואות הדדיות יש מחיר של שינוי הצוואה – כבילה בביטול צוואה הדדית לאחר המוות. במרבית הצוואות שאני עורכת, לקוחותיי בוחרים אף להגביל את זכותם לבטל את צוואתם, כל עוד בן הזוג השני יהיה במצב כשיר לערוך צוואה אחרת לעצמו (לעומת זאת, לצורך ההשוואה, בצוואה יחידנית של אדם, אין כבילה בביטול או שינוי הצוואה. בהתאם לחופש הציווי, אדם יכול לשנות את צוואתו כרצונו, מבלי להודיע לאיש על כך).

אין חולק כי צוואות הדדיות מעניקות וודאות ובטחון לשני בני הזוג. באמצעותן, כל אחד מהם יודע במדויק גם מה בן זוגו קבע בצוואתו ולמי כל הרכוש שצברו יעבור לאחר המוות (כל עוד לא יודיע שמבטל את הצוואה). כלומר, אנו יכולים להיות בטוחים שלא רק החלק שלנו יעבור לילדינו, נניח, אלא גם החלק של בן הזוג ויש לכך משמעות אדירה.

  • אם רצונכם הוא שרכושם יעבור לבן זוגכם (כל עוד הוא יהיה בחיים) ושיגיע לילדיכם לאחר שבן זוגכם ילך לעולמו – אתם יכולים לצוות יורש אחר יורש (כך למשל, הנני מוריש את הדירה לזוגתי ולאחר פטירתה לילדינו).
  • ידעתם שביכולתכם להגביל את השימוש של היורש הראשון? נניח, להוריש את הדירה לבן הזוג, אך למנוע ממנו למכור אותה.
  • אם אתם חוששים שבן זוגכם יתחתן עם אחר/ת לאחר מותכם וברצונכם להבטיח שילדיכם יזכו לחלקכם בעזבון? אתם יכולים לקבוע כתנאי שאתם מורישים את הדירה לבן הזוג, אך ביום שהוא יתחתן עם אחר/ת, חלקכם בדירה יעבור לילדיכם.
  • אם אתם מעוניינים להגן על רכושם מפני בני הזוג של ילדיכם? באפשרותכם לקבוע שילדיכם ירשו את חלקם בעזבונכם רק לאחר עריכת ואישור הסכם ממון עם בני זוגם הקובע הפרדה רכושית לעניין הכספים ונכסי הירושה.

ניתן לצוות בתנאי ש… או להמליץ ליורשיכם לפעול כך או אחרת, באופן שלא יחייב אותם. אך כמובן שככל שברצונכם לוודא שאתם מגנים על נכסיכם, יש לכתוב זאת כתנאי מחייב וניתן למנות גם נאמן שיוודא שהתנאי אכן יתממש.

היתרון העצום של צוואות הדדיות הוא שיתוף הפעולה של בני הזוג. פעמים רבות כאשר מגיע בן זוג עם אחד החששות שהזכרתי או עם כמה מהם, הוא גורם לבן הזוג להסתכל על הדברים מנקודת מבטו וכך הוא גורם לבן הזוג השני לשתף פעולה עם רצונו. באופן זה, קל יותר לבן הזוג השני לקבל על עצמו, מרצון, מגבלות ומחויבויות וכפועל יוצא מכך הוא לא ינסה להערים קשיים בעתיד ולסכל את הוראות הצוואה, אם נניח תהיה לו בת זוג חדשה לאחר שהיא תלך לעולמה. בדרך של צוואות הדדיות, בני הזוג חשים חלק מהתהליך והם מתכננים יחד עם בן זוגם תוכנית הורשה משותפת שמהווה את אמירתם האחרונה כשיילכו לעולמם וזה רק מחבר ביניהם יותר ויותר (מעין קשירת גורל נוספת).

לסיום, יש לבחון אם וכיצד נכון להשתמש בצוואות הדדיות, על כל יתרונותיהן וחסרונותיהן. אני אישית מכירה מקרים שבהם הוצע לאנשים לערוך צוואות אישיות בלבד. וחבל על כך כי אמנם אדם יכול לשלוט על גורל הנכסים שיוריש לאחר מותו, באופן מקיף ובדרכים שונות, מבלי לערוך צוואה הדדית, אך הוא לעולם לא יוכל לשלוט על גורל הנכסים שיוריש בן זוגו, אם לא יערוך צוואה הדדית.

אין ספק שצוואות הדדיות אינן מתאימות לכל זוג, אך אי אפשר להתעלם מהיתרונות שלהן ולכן מומלץ להתייעץ עם עו”ד המומחה בתחום הירושה והצוואות ולבחון את האפשרות הזו. כל מקרה לגופו.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin