2 מילים – הסכם ממון

זה לא סוד ששתי המילים “הסכם ממון” עשויות לעורר אצל רבים תחושת אי נוחות ולגרום להם לתזוזה לא רצונית בכיסא, הכל טבעי ומובן, אך חשוב להבין במה מדובר ולדעת שכמו בכל חוזה – יש שני צדדים והרבה תלוי בכם. בהסכם ממון ניתן ורצוי לבצע איזונים, כך ששני הצדדים ירגישו איתו בנוח. חשובה התקשורת ביניכם, הפתיחות לשוחח על מה שמפריע, להעלות את כל החששות והרצון להגיע להסכם שגם אתם וגם בני זוגכם תהיו שלמים איתו ותוכלו לישון היטב בלילה.

כשאני עורכת ללקוחותיי הסכם ממון, אני מבהירה להם את חשיבותו, את ההגנה שהוא מביא איתו, ולא פחות חשוב – את הרגישות שיש לגלות כלפי בני הזוג שפחות מתלהבים מהרעיון, בלשון המעטה. בשונה מהסכם גירושין, בהסכם ממון, בני הזוג מעוניינים להמשיך את דרכם המשותפת כבני זוג והמטרה היא שהם יוכלו לחיות יחד לאחר מכן וההסכם יישמר במגירה, בתקווה, מבלי שיצטרכו לעשות שימוש בו לעולם.

עם זאת, נוכח אחוזי הגירושין הגבוהים בארץ, חשוב להגן על היקר לכם, ולא אחת מדובר ברכוש שצברתם בזעת אפכם או רכוש שקיבלתם במתנה. בידיכם האפשרות להחליט האם להחיל עליו שיתוף מלא, חלקי או הפרדה רכושית מוחלטת.

נקודות למחשבה:

# נכסים

אם אתה בעל נכס או נכסי מקרקעין, עליך לחשוב – האם תרצה לשתף בהם את בן הזוג? ומה לגבי הפירות, ההשבחה ועליית הערך, שיצמיח הנכס במהלך החיים המשותפים? 

ובמקרה שאתם מתגוררים בנכס שבבעלותך – האם מגוריו של בן הזוג יקנו לו זכות כלשהי בדירה? ומה יקרה אם תחליטו לשפץ או להשביח את הנכס ע”י תוספת בנייה – האם הדבר יקנה לו זכויות כלשהן בנכס או יושבו אליו כספים ששילם?

# חשבונות בנק

מעטים האנשים שאין בבעלותם חשבונות בנק לפני החיים המשותפים – אז חשבו מה תרצו שיעלה בגורלם של הכספים בפק”מים, פיקדונות המט”ח, ניירות הערך ותוכניות החיסכון שצברתם עד כה? ומה יקרה אם לפתע תגלו שלבן הזוג יש חובות והתחייבויות כספיות הקשורות לחשבונו?

# זכויות סוציאליות

לא כולם יודעים, אך זכויות סוציאליות, מכל מין וסוג שהוא – לרבות, פנסיה, פיצויי פרישה, קרנות השתלמות וקופות תגמולים – שנצברו על שם אחד מכם במהלך חיי הנישואין, שייכות לשניכם יחד, בהתאם לחוק יחסי ממון. כלומר, במקרה של גירושין או מוות, יהיה זכאי בן הזוג למחצית שוויים.

# בהסכם הממון חשוב לקבוע כיצד ינוהל הרכוש הנפרד. האם בעל הרכוש הנפרד רשאי לתת במתנה, למכור, להשכיר, לבצע דיספוזיציה כראות עיניו או שיצטרך לקבל את הסכמת הצד השני לפעולתו?

מדובר בדוגמאות בלבד, הנושאים הם אינסופיים וניתן להעלות על הדף כל דבר המוסכם עליכם. כך למשל, מה יקרה במקרה של זכייה מהגרלה – האם הפרס שייך לבן הזוג שהשתתף וזכה או לשניכם; של מי תהיה הסמכות לשפוט ולהכריע בכל מקרה של מחלוקת בעניינכם; כיצד ימומנו הוצאות משק הבית המשותף והאם כלל ההכנסות מעבודותיכם ייכנסו לחשבון המשותף. ניתן להתייחס גם לנכסי קריירה, הכנסות מעסקים ועוד.

_________

פעמים רבות בני זוג עורכים הסכם ממון בטרם הנישואין, אך חשוב שתדעו שניתן לערוך הסכם ממון גם במהלך חיי הנישואין. עוד חשוב שתדעו כי ניתן לשנות הסכם ממון, בהסכמה.

בכל מקרה, חשוב לי להדגיש כי האחוזים לבטל הסכם ממון אינם גבוהים. לכן, חשוב מאוד להתייעץ עם עו”ד המומחה בתחום דיני המשפחה לצורך עריכת הסכם ואף אם בן הזוג הביא לכם הסכם “מוכן” ואמר שעליכם רק לחתום – הגנו על עצמכם ותאמו פגישת ייעוץ לפני שאתם חותמים על כל מסמך כדי שתדעו על מה אתם חותמים ועל אילו זכויות אתם מוותרים, אולי מבלי לשים לב.

כמו כן, מניסיוני, יש הבחנה ברורה בין לקוחות המעוניינים לערוך הסכם ממון בפרק א’ לבין אלו הנמצאים בפרק ב’. גם לכך יש לשים את הדגש ולתת התייחסות משמעותית לכל העניינים שעל הפרק.

אז אם ברצונכם להסדיר ולקבוע מראש את ניהול חלוקת הממון והרכוש ביניכם במקרה של פרידה, על מנת למנוע חילוקי דעות בעתיד ופנייה להליכים משפטיים, פנו אליי. אם הגיעה דרישה מבן זוגכם לערוך הסכם ממון, מוזמנים אתם לפנות אליי גם כן.

חשוב שתכירו את המצב המשפטי ובהתאם לכך תתכננו את צעדיכם. והכי חשוב, בנושא כה רגיש, לשמור על רוח טובה. כאן בשבילכ.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin