על משפחתיות בסימן חגי תשרי

כמי שעוסקת בתחום דיני המשפחה, מגשרת ונקלעת לסיטואציות של בני זוג ומשפחות לקראת נישואין, תוך כדי נישואין, בהליכי גירושין ובסכסוכי ירושה לאחר מותו של אחד מבני המשפחה – אין דבר יותר חשוב ממשפחה.

את תקופת החגים, משפחות רבות מנצלות על מנת לעבור מקום מגורים ולהתחיל התחלות חדשות, בעיר אחרת או במושב, לקראת כיתה א’ בבית ספר חדש או תיכון איכותי. התחלות חדשות מטבען מרגשות אותנו, אנחנו מתכוננים לקראתן ואף כאשר אנו בטוחים שזו ההחלטה הכי טובה שנקבל, גם הן מצליחות להעלות בנו חששות. כילדה, אני זוכרת את עצמי כשעברתי לבית ספר חדש והרגשות שלי היו מעורבים, על אף שידעתי שיהיה לי טוב ואכיר חברות חדשות. ככה זה לא הכל מיידי בחיים. להפך, הדברים הטובים באמת הם סוג של תהליך, כך גם זוגיות ובניית תא משפחתי.

תסריט של “והם חיו באושר ובעושר עד עצם היום הזה” אף פעם לא מתחיל כך. תחילה נכיר דמויות, הרבה פעמים נחשף לתהליך שהם יעברו תוך כדי, יחד או לחוד, תיווצר עלילה מעניינת ורק לאחר מכן נוכל לצפות לסוף טוב.

תקופת החגים מאופיינת גם במסורות ואמונות. חשוב לזכור שכולנו גדלנו אחרת, חשובים לנו דברים אחרים, ויש לאפשר ולקבל איש איש עם אמונותיו. בתקופה מיוחדת זו, היו ערים לבני המשפחה ונסו לשמור על פתיחות. הרבה יותר קל להפיג את החששות יחדיו.

לקראת תחילת השנה העברית ובסימן חגי תשרי, הנה 5 צעדים ממני אליכם על מנת לסלול לעצמכם שנה מאושרת ומוצלחת:

  1. עשו חשבון נפש עם עצמכם.

זו תקופה טובה לחשבון נפש עם עצמנו. חשבו מה הגשמתם בשנה שחלפה, מכל ההיבטים. האם התקדמנו כפי שרצינו או תיכננו? האם היינו מספיקים טובים לסובבים אותנו? במה יכולנו להיות טובים יותר? ולא פחות חשוב – האם היינו מספיק טובים  לעצמנו? האם עשינו גם דברים שחשובים לנו או “ויתרנו” על עצמנו ועל מה שעושה לנו טוב? קל מאוד לוותר על עצמנו לטובת ילדינו (לפעמים אנחנו בכלל לא נרגיש כשזה קורה) אך אל תיעלמו לעצמכם. נסו לשמור על האני שלכם במערכות יחסים, זה יגרום להן להיות יציבות וחזקות יותר.

  1. היו בחמלה עם עצמכם.

אין מה לעשות כל אחד מאיתנו יכול לטעות. אין אדם מושלם. אך יש אדם שלם. פעמים רבות הסליחה מאפשרת לנו להיות שלמים ולמשפחתנו להיות שלמה. 

תקופת החגים מאופיינת בימי חופש ופחות שגרה, דבר המקשה על רבים להתמיד, בין אם מדובר בחדר הכושר, בעבודה ובהשגת יעדים בדרך למטרה הבאה. היו בחמלה עם עצמכם. חשבו מהם הדברים הכי חשובים לכם ועשו אותם, כל השאר הם בונוס. אל תהיו ביקורתיים מדי עם עצמכם (מודה שאני חוטאת בכך וזה דורש עבודה עצמית). וזכרו – לעבוד ולהתקדם, כלכלית ומקצועית, זה חשוב אך גם לנוח זה חשוב. אם אתם מרגישים שהגוף שלכם זקוק למנוחה או לחופשה, עשו זאת ותרגישו טוב יותר עם עצמכם.

  1. הציבו לעצמכם מטרות ברורות.

חשבו מה מטרותיכם לשנה הנוכחית ואיך תוכלו להשיגן. פעמים רבות יצירת מטרות קטנות הן שיובילו אותנו למטרה הנכספת. אם קשה לכם לחשוב על מטרות ספציפיות, נסו לדמיין את עצמכם, איפה תרצו להיות בשנה הבאה – מבחינה אישית, זוגית, מקצועית, כלכלית וחברתית. מציעה לכם לעשות זאת כתרגיל עם בן הזוג ותראו איך באופן אוטומטי כשתכתבו את מטרותיכם ותגידו אותן, תתקרבו לקראתן.

  1. תקשורת תקשורת תקשורת ועוד פעם תקשורת.

לעיתים אנו מקלים בכך ראש, אך אצל לקוחות רבים גיליתי שהבעיות התחילו בשל חוסר תקשורת. נסו לשוחח עם בני הזוג ובני המשפחה אם משהו מפריע לכם, לא צריך לחכות שלא תוכלו יותר והכל יתפרק. לפעמים אנחנו “מטאטאים” את הבעיות מתחת לשטיח או בכלל לא קוראים להם “בעיות” ולא מבינים ששיחה טובה אחת יכולה להאיר את הדברים באופן אחר, אולי בכלל מדובר באי הבנה (לא סתם אומרים גברים ממאדים ונשים מנוגה). אני באמת מאמינה בכך שתקשורת יכולה להקל על חיינו, לגרום לנו להתעצבן פחות ולהיות שמחים וטובים יותר לעצמנו ולסובבים אותנו.

  1. שמרו על המשפחה שלכם.

כך התחלתי וכך גם אסיים. זה באמת הדבר הכי חשוב שיש לנו. משפחה זה לא הצעת נישואין וטבעת, גם לא ברכות ושבירת כוס ולא חופה וריקודים. משפחה מתחילה מאהבה של שני אנשים שלא גדלו יחד באותו הבית, הכירו במהלך החיים ומעוניינים לחיות יחד ולבנות קן משותף משלהם. בית שייחד אותם מיתר הבתים. בית שיהווה עבורם ועבור ילדיהם עוגן והם יוכלו להביע בו את כל תחושותיהם, הטובות והפחות טובות. המקום שבו הם יכולים להיות הכי פתוחים והכי חשופים ויחד עם זאת להרגיש הכי בנוח בעולם.  השתדלו להיכנס בחיוך ואנרגיות טובות לביתכם, נסו זאת בעצמכם וראו איך זה מדבק את כל בני המשפחה.

נסו לפעול כך ולדבוק גם כשקשה ומעצבן, גם כשמעדיפים להסתגר ושדברים יחלפו מעצמם. עשו אתם את השינוי. בחרו אתם את החיים שאתם רוצים לחיות ושמרו על המשפחה שבחרתם להקים יחד. זכרו, לאהוב בטוב וגם ברע.

ובנימת סיום – גמר חתימה טובה לכולם.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin