על אסון הרכבל באיטליה והאפשרות למנות אפוטרופוס מחליף

בחודש מאי האחרון אירעה התאונה הקטלנית שבה נהרגו 14 אנשים ברכבל באיטליה (!). הכבל נקרע לפני התחנה הסופית והקרון התרסק מגובה אדיר (כמי שחובבת אקסטרים – אין ספק שמדובר באירוע מלחיץ ביותר).

בין ההרוגים, 5 ישראלים – זוג הורים צעירים, עמית וטל בירן, בני 30 ו-26, בנם תום בן השנתיים, והסבא והסבתא מצד האם. היחיד שנותר בחיים ממשפחת בירן הוא איתן בן ה-5 וכיום מתנהל מאבק משפטי מי ימונה כאפוטרופוס הקבוע שלו – אחותה של האם המתגוררת בישראל מול הדודה המתגוררת באיטליה.

כידוע, הורים הם האפוטרופוסים הטבעיים של ילדיהם הקטינים (עד גיל 18). סעיף 15 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, קובע כי “אפוטרופסות ההורים כוללת את החובה והזכות לדאוג לצרכי הקטין, לרבות חינוכו, לימודיו, הכשרתו לעבודה ולמשלח-יד ועבודתו, וכן שמירת נכסיו, ניהולם ופיתוחם; וצמודה לה הרשות להחזיק בקטין ולקבוע את מקום מגוריו, והסמכות לייצגו”.

הורה, כאפוטרופוס לילדו הקטין, רשאי לבקש בצוואתו למנות אפוטרופוס שיחליף אותו לאחר פטירתו והוא רשאי להנחות אותו כיצד לפעול ולמלא את תפקידו. כך למשל, באיזה ארץ יתגורר ובאיזה בית ספר יתחנך. במקרה של איתן, האם רצונם של ההורים שיתגורר בישראל או איטליה והאם רצונם שיתחנך בבית ספר יהודי או בבית ספר קתולי. על האפוטרופוס המחליף להיות מעל גיל 18 ולהסכים למלא את התפקיד.

אציין שקיימת אפשרות שאפוטרופוס יבקש למנות אפוטרופוס מחליף אף בעודו בחיים (למשל, מפאת מחלה או מוגבלות שבשלה הוא לא יהיה מסוגל לדאוג לקטין ולקבל החלטות לגביו). יש לעשות זאת באמצעות מסמך הבעת רצון, אשר ייערך בכתב וייחתם בפני עו”ד, וגם בו ניתן להנחות את האפוטרופוס המחליף כיצד לפעול.

בהתאם לחוק, בית המשפט ייתן עדיפות למינוי אפוטרופוס מחליף על פי צוואה או מסמך הבעת רצון, אם יראה שהדבר לטובת הקטין, וינחה את האפוטרופוס המחליף לפעול על פי ההנחיות בצוואה, כאשר ישנן. בית המשפט יהיה רשאי לסטות מהבקשה למינוי רק אם יראה שטובת הקטין מנוגדת לכך.

בנימה אישית, להיות הורה זו אחריות עצומה ובעיניי יש להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותנו, כך גם לערוך צוואה מקיפה הכוללת מינוי אפוטרופוס מחליף כאשר ישנם ילדים קטינים, והכל על מנת להגן על היקרים לנו מכל.

* הערה: אם אתם אפוטרופוסים של אדם בגיר, אציין שגם אתם רשאים למנות אפוטרופוס מחליף באמצעות צוואה או מסמך הבעת רצון.

צילום: רויטרס

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin