הידעתם? באמצעות עריכת צוואה, באופן נכון ומדויק, תוכלו לשלוט בגורל נכסיכם אף לאחר המוות.

לא אחת מגיעים אליי לקוחות עם חששות מסוימים, בעקבות ניסיון עברם, מקרים של אחרים או בעקבות רצונם לשמור על נכסיהם ולהבטיח את עתידם, גם לאחר מותם. ניתן לעשות זאת, באמצעות עריכת צוואה, באופן מקיף ובדרכים שונות ומגוונות.

כך למשל, תוכלו לקבוע את התנאים הבאים:

  • לצוות יורש אחר יורש – הנני מצווה את מלוא זכויותיי בדירה לבן זוגי ולאחר פטירתו לילדים.
  • לחייב יורש לעשות משהו או להימנע מלעשות דבר מה – הנני מצווה את מלוא זכויותיי בדירה לבת זוגי, אך היא לא תוכל למכור אותה.
  • לקבוע תנאי מפסיק – הנני מצווה את מלוא זכויותיי בדירה לבן זוגי, אך ביום שהוא יתחתן עם אחרת או יתגורר עם אחרת, זכויותיי יעברו לילדים.

המדובר בדוגמאות בלבד וכמובן שכיאה לדיני נפשות, כל מקרה ונסיבותיו. כל לקוח הוא יחיד ומיוחד ועבור כל לקוח אני עורכת צוואה שתענה על צרכיו וחששותיו.

כלי נוסף שיש בידינו הוא עריכת צוואות הדדיות ע”י בני זוג. בצוואות הדדיות, ההסדרים בצוואות נקבעו תוך הסתמכות הדדית, כלומר מדובר בצוואות המסתמכות האחת על השנייה. כך המצווה יכול לדעת מה יעלה בגורלם של נכסיו ואף בנכסי בן זוגו לאחר המוות. אמנם באמצעות צוואה הדדית השליטה רבה אף יותר אך יש לקחת בחשבון שישנו מחיר של חופש ציווי ושינוי הצוואה – כבילה בביטול צוואה הדדית (לעומת צוואה יחידנית, שבה עקרון חופש הציווי מאפשר לכל אדם לשנות את צוואתו כרצונו). מניסיוני, צוואה הדדית לא מתאימה לכל זוג אך בהחלט יש זוגות שהיא יכולה להתאים להם ככפפה ליד!

לא ערכתם צוואה אישית או הדדית?

בהעדר עריכת צוואה אישית/ הדדית, יחול חוק הירושה – צו ירושה על פי דין הוא מנגנון ברירת מחדל. לפיו, אין כל צורך בעריכת מסמך (בדומה להליך אפוטרופסות מול עריכת ייפוי כוח מתמשך).

חוק הירושה בישראל קובע פרנטלות, 3 מעגלי הורשה, מהמעגל הקרוב ביותר למנוח לקרוב פחות למנוח. כאשר אם אין קרובים באף אחד משלושת המעגלים – המדינה תירש.

במקרה כזה, דוד שגר בארגנטינה יכול לקבל מכתב מרשם הירושה, שאין למנוח צוואה ולא נמצאו קרובים והוא יורש את רכושו. ייתכן שהמנוח לא פגש את אותו דוד מעולם ואף ייתכן שיש ביניהם סכסוך משפחתי והוא האדם האחרון שהיה רוצה להוריש לו, אך בהעדר צוואה הוא אשר יירש. שימו לב, למקרה שתהיתם, ביהמ”ש לא יבחן מה היה טיב הקשר ביניהם!

לכן, אם גם אתם רוצים לשלוט בגורל נכסיכם לאחר המוות, מומלץ לערוך צוואה. על הצוואה להיות מקיפה וברורה. כמו כן, בהורשה ע”פ דין אין תנאים ולכן בכל מקרה שברצונכם להתנות תנאים, עליכם לערוך צוואה.

על כל זאת ועוד אדבר בהרצאתי “15 עצות זהב שיגרמו לך לשמור על נכסייך ולהבטיח את עתידך!

יש למה לצפות.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

Leave a Comment

האימייל לא יוצג באתר.