הסכמי הלוואה בין הורים לילדיהם ובני זוגם

הלוואה או מתנה? והפעם על הסכמי הלוואה בין הורים לילדיהם ובני זוגם

לפני כשבוע פנתה אליי לקוחה ואמרה לי שהיא מעוניינת לערוך הסכם הלוואה עם בתה ובן זוגה. יכול להיות שזה יישמע לכם מופרך, אך זה מאוד מציאותי.

פעמים רבות כאשר אני מייצגת בהליכי גירושין, עולה טענה בפני ביהמ”ש כי מתנה שניתנה על ידי הוריו של הצד השני, היא לא מתנה, אלא הלוואה. ולמה זה קורה? הורים שמגלים שבנם עתיד להתגרש, לא רוצים שכספם ילך לבן/ת הזוג של ילדיהם והם מנסים לקבלו חזרה, על אף שהוא הושקע בביתם של ילדיהם או נבלע בין ההוצאות השוטפות שלהם כשהם חיו יחד.

ואז ביהמ”ש ניצב בפני השאלה – האם מדובר במתנה או בהלוואה? כאשר אין הסכם הלוואה, אין הסכמה בכתב שהצדדים מודעים לכך שמדובר בהלוואה ובכסף שיצטרכו להחזיר בעתיד, אין הוכחה לפירעון ההלוואה, להשלכות אם לא תיפרע ההלוואה במועדה, לא ניתנה בטוחה להשבת כספי ההלוואה וההלוואה לא הוצמדה למדד כלשהו – ניתן להניח שמדובר במתנה וכעת מנסים לצייר תמונה של הלוואה אך מי שמבין יודע שהטענות הללו לא יחזיקו מים, ללא ראיות מתאימות.

ולכן על מנת למנוע זאת וכדי לא לעמוד בפני שוקת שבורה – יש לחשוב על התרחיש הזה מראש ולהחתים את בני הזוג על הסכם הלוואה, כך שיהיה ברור שמדובר בהלוואה.

בהסכם כזה ניתן לקבוע גם כי מועד פירעון ההלוואה יהיה אם אחד מבני הזוג יגיש תביעת גירושין או אם בני הזוג יתגוררו בבתים נפרדים למעלה מ-30 יום, אם יוכרזו כפושטי רגל או מוגבלים באמצעים או אם ילדם ילך לעולמו חלילה. כאשר מדובר בכספי הלוואה שמשמשים לרכישת דירה, ניתן להוסיף כי מועד הפרעון יהיה אם ימינו כונסי נכסים על הדירה או במקרה שהדירה תמכר לצד ג’.

ככל שכספי ההלוואה אמורים לשמש לצורך רכישת דירה, ניתן לקבוע בטחונות – כך למשל, רישום משכנתא מדרגה ראשונה לטובת המלווה ללא הגבלה בסכום, רישום הערת אזהרה על הימנעות מעשיית עסקה לטובת המלווה, בקשה לרישום משכון ברשם המשכונות על הדירה לטובת המלווה על זכויות בני הזוג בדירה ועוד.

אז אם גם אתם רוצים להגן על כספיכם, שבד”כ מדובר על מאות אלפי שקלים ואף מיליוני שקלים, עשו לעצמכם טובה, התייעצו עם עו”ד מומחה בתחום והגנו על כספיכם.

בשבילכם ולמענכם,

קורל

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin