מסמך הבעת רצון

אם אתם אפוטרופוס לאדם כלשהו, בין אם אפוטרופוסים טבעיים לילדיכם הקטינים ובין אם משמשים כאפוטרופוס לבגיר, הפוסט הזה הוא במיוחד בשבילכם.

ידעתם שכאפוטרופוסים באפשרותכם לבקש למנות אפוטרופוס מחליף, בעודכם בחיים, אם וכאשר תחדלו להיות מסוגלים לדאוג או לקבל החלטות בענייניו של אותו אדם לו אתם משמשים כאפוטרופוס? למשל, מפאת מחלה או מוגבלות.

כידוע, לפי חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, הורים הם האפוטרופוסים הטבעיים של ילדיהם הקטינים (עד גיל 18). סעיף 15 לחוק קובע כדלקמן:

“אפוטרופסות ההורים כוללת את החובה והזכות לדאוג לצרכי הקטין, לרבות חינוכו, לימודיו, הכשרתו לעבודה ולמשלח-יד ועבודתו, וכן שמירת נכסיו, ניהולם ופיתוחם; וצמודה לה הרשות להחזיק בקטין ולקבוע את מקום מגוריו, והסמכות לייצגו”.

מסמך הבעת רצון ייערך בכתב וייחתם בפני עו”ד. יש לערוך מסמך נפרד עבור כל אדם שאנו האפוטרופוסים שלו, כך למשל על כל אחד מההורים לערוך מסמך נפרד עבור כל ילד.

מטרתו העיקרית של המסמך היא לדאוג שייעשה כל שיידרש על מנת להעניק לקטין/לבגיר, שאנו משמשים כאפוטרופוסים שלו, את הטיפול הטוב ביותר שיידרש ולדאוג לרווחתו ולטובתו.

עלינו לוודא שאותו שהאפוטרופוס המחליף ידאג ליקירנו וימלא את צרכיו בצורה הטובה ביותר. באפשרותנו לתת הנחיות לאפוטרופוס המחליף, כך למשל, איפה יגדל, יחתנך, ילמד. ואפשר אף לקבוע שכ”ט עבור מילוי תפקידו של האפוטרופוס המחליף (יותר רווח כאשר מדובר בחבר/ה של המשפחה או שכנה ולא כאשר מדובר בבני משפחה).

חשוב לציין מדוע בעיניכם אותו אדם הוא המתאים ביותר לשמש כאפוטרופוס מחליף ואפשר לקבוע אפוטרופוס מחליף נוסף אם הראשון לא יוכל ו/או לא ירצה למלא את התפקיד.

ככל שברצונכם למנות אפוטרופוס שיחליף אתכם לאחר המוות (קחו לדוגמה את המקרה של משפחת בירן), עליכם לבקש זאת במסגרת צוואה.

בד”כ אם ההורה השני כשיר או עודנו בחיים, הוא יישאר האפוטרופוס הטבעי של הילד ולא יהיה צורך באפוטרופוס נוסף, למעט מקרי קצה (למשל, אם אותו הורה נרקומן, עבריין, לא ראה את הילדים מס’ רב של שנים ועוד).

חשוב לדעת כי תינתן עדיפות למינוי אפוטרופוס מחליף על פי מסמך הבעת רצון ו/או צוואה, אם הדבר לטובת הקטין (באמצעות תסקיר). בית המשפט יהיה רשאי לסטות מהבקשה, רק אם טובת הקטין תהיה מנוגדת למינוי אותו אפוטרופוס מחליף.

מאחר שאיננו יודעים מה צופן לנו העתיד, תמיד חשוב להסדיר את הדברים הנוגעים ליקירנו – הילדים או לכל אדם אחר שהתמנינו כאפוטרופוס שלו, למשל אדם בעל צרכים מיוחדים.

מוטלת עלינו אחריות ענקית מתוקף תפקידנו ויש למלא אותה על הצד הטוב ביותר!

 

מזמינה אתכם להתייעץ עימי בנושא,

שלכם,

קורל

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin