הסכם הורות

השבוע זכיתי לסייע לבני זוג לסמן עוד וי בצ’ק ליסט בדרך להיות אבות. בני הזוג חתמו על הסכם הורות שערכתי עבורם וזה ללא ספק היה אחד הרגעים המרגשים עבורם ואף עבורי. כביכול, הזכות להורות היא זכות שנראית לרובנו טבעית אך יש בני זוג שצריכים להתאמץ יותר בשבילה..

השניים הגיעו אליי כאשר הם מנהלים חיים משותפים ומעוניינים להרחיב את התא המשפחתי. הם כבר ביררו לעניין הליך פונדקאות בחו”ל והחלו להתכונן לקראת ההליך כאשר בסיומו רצונם לגדל יחדיו את הילד.

על אף שאחד מהם יהיה ההורה הביולוגי של הילד, הם הגיעו אליי כאשר הם מעוניינים ששניהם ישמשו כהורים של הילד, לכל דבר ועניין, מבלי להבחין בהורות הביולוגית.

במסגרת ההסכם הצהירו בני הזוג כי בכוונתם לפעול יחד על מנת ששניהם יירשמו כהורים משותפים לילד וכי ההורה הביולוגי ישתף פעולה עם בקשתו של ההורה הלא ביולוגי להירשם כהורה נוסף של הילד, לרבות באמצעות צו הורות פסיקתי או פסק דין הצהרתי.

בני הזוג התחייבו לקיים אחריות הורית שיוויונית ולחנך את הילד להתייחס להורה הלא ביולוגי כהורהו לכל דבר ועניין. ההורה הביולוגי התחייב לא לקבל החלטות מהותיות בנוגע לילד על דעת עצמו, ללא שיתוף בן הזוג, על אף שאינו חייב בכך בהתאם לחוק.

ואף התייחסתי לאפשרות של בני הזוג להולדת ילדים נוספים, על מנת שלא יצטרכו להגיע ולערוך הסכם נוסף לפני כל הולדת ילד נוסף.

הסכם ההורות התייחס לסוגיות מהותיות נוספות הנוגעות לאופן גידול הילדים והנשיאה בעלויות, כך למשל: מה יהיה שם המשפחה של הילדים שיוולדו? באיזה זרם יתחנכו? באילו מסגרות ילמדו? באיזו עיר יתגוררו? ועוד ועוד…

נכון להיום ההסכם משקף נאמנה את רצונותיהם וכוונותיהם ובני הזוג יצאו ממשרדי באושר גדול והכל תוך כדי חיוכים, נשיקות והרמת כוסית לכבוד המאורע (אפילו חבריהם הטובים הגיעו).

3 דברים אחרונים לסיום:

1.          בית המשפט קבע כי המועד הקובע להסכמה על הורות משותפת הוא בעת ההחלטה על הבאת הילד לעולם ולכן אני ממליצה בחום לחתום על הסכם הורות עוד לפני פתיחת הליכי הלידה, במקרה הזה הליך הפונדקאות, על מנת להסדיר את הדברים מראש.

2.            הסכם הורות מומלץ לערוך אצל עו”ד המתמחה בתחום הדינאמי של דיני משפחה.

3.            לאחר לידת התינוק, אני ממליצה להגיש את ההסכם לאישורו של ביהמ”ש (לפני כן, אין אישיות משפטית).

 

כאן תמיד לשירותכם.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin