תסמונת הניכור ההורי והשלכותיה החמורות על ילדינו

במסגרת עבודתי, נתקלת אני בבני זוג המצויים בהליך פירוד/גירושין המסיתים את ילדיהם נגד ההורה השני, במכוון או לא במכוון. אותם הורים, אני רוצה לקוות, לא ערים לסכנה של התפתחות תסמונת של “ניכור הורי” ולהשלכות החמורות שעלולות להיות לתסמונת זו ולסרבנות קשר של הילד עם ההורה השני, על ההתפתחות הרגשית שלו, ועל כך נדבר היום.

המונח “ניכור הורי” נטבע ע”י פרופ’ ריצ’ארד גרדנר אשר הגדיר את התסמונת הזו כהפרעה שביטויה העיקרי הוא בגינוי או התנכרות מצידו של ילד כלפי אחד מהוריו כאשר אין צידוק לכך.

מחקרים מראים שיחסים של ילדים עם הוריהם הם בעלי חשיבות מכרעת בהתפתחות האישית והקוגניטיבית שלהם. ילדים הנמנעים מקיום יחסים משמעותיים עם אחד מהוריהם מצויים בסיכון פסיכולוגי רב יותר והדבר מזיק מאוד להתפתחותם.

הנזקים הנפשיים הנגרמים לילדים כתוצאה מהסתותיו של הורה מנכר עלולים להשפיע על נפשם בטווח הארוך (גם אם לא המיידי), לרבות פגיעה ביציבותם הנפשית.

נפסק ע”י השופט ארז שני באחת מהחלטותיו בנושא כי “קטין אינו רשאי להחליט שהוא מסרב לקשר עם מי מהוריו. פררוגטיבה זו נתונה לשני ההורים, בהסכמה, או לבית המשפט. כשם שקטין אינו יכול להחליט שהוא מפסיק את לימודיו או נוסע ללא חגורת בטיחות, אין הוא יכול להחליט שהוא איננו בקשר עם הוריו”.

במקרים של ניכור הורי, הלכה פסוקה היא כי יש להוציא ילד ממשמורתו של ההורה המנכר ולהעבירו למשמורתו של ההורה המסורב, לטובת הילד – עקרון העל בדיני משפחה. עוד נפסק כי מניעת מפגש של ילד עם אחד מהוריו, בעקבות הסתה שהביאה לניכור הורי או סרבנות קשר, מקימה עילה לתביעה נזיקית נגד ההורה המנכר.

יפות לעניין זה מילותיו של השופט ליאור ברינגר, לאם שנהגה בחוסר תום לב והסיתה את הילדים נגד האב: “הקטין אינו חלק מהסכסוך בינה לבין התובע, והמסר שעל כל אחד מההורים להעביר לקטין הוא שההורה האחר אוהב אותו, מסור לו ודואג לכל צרכיו” (תלה”מ 51272-10-19). בנסיבות המקרה, האם חויבה בהוצאות בסך של 5,000 ₪ לטובת האב.

לכן, גם אם אתם במהלך הליך משפטי ואתם חושבים שאם ילדיכם יעידו, יצהירו או יכתבו מכתבים בגנותו של ההורה השני, עשו לילדכם טובה ואל תכניסו אותם למאבק ביניכם לבין ההורה השני שלהם. כמו כן, אל תחשפו בפניהם את כתבי הטענות והבקשות השונות המוגשות במסגרת ההליכים המשפטיים והימנעו מלדבר על כך ככל האפשר.

לא משנה כמה נפגעתם או כמה מתחשק לכם לפרוק את מעלליו של ההורה השני בפני ילדיכם, ממליצה לכם לשים את טובת ילדיכם מול עיניכם ולהכיר בחשיבות הקשר של ילדיכם עם ההורה השני.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin