על ייפוי כוח מתמשך וכיצד ניתן לייצר בטחון אישי ולתכנן את העתיד באמצעותו?

על פי נתוני הסקר הארצי בנושא התעללות כלפי אזרחים ותיקים והזנחתם משנת 2020, כל אזרח חמישי בישראל המתגורר בקהילה הוא קורבן להתעללות.

הפגיעות הנפוצות הן: הזנחה, התעללות נפשית וניצול כלכלי והן נעשות לרוב על ידי הקרובים ביותר- בני זוג, ילדים, נכדים ומטפלים.

עכשיו אתם ודאי שואלים את עצמכם: כיצד ייפוי כוח מתמשך יכול לסייע למגר את התופעה הזו?
אז ככה, תיקון 18 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות אשר התקבל בשנת 2016 הכניס לחיינו את הכלי ייפוי כוח מתמשך אשר מאפשר לאדם לתכנן את עתידו ולקבוע מי ינהל את ענייניו כשיהיה לא כשיר. ניתן לכלול בו עניינים רכושיים, אישיים ורפואיים.

בבואי לערוך ייפוי כוח מתמשך, מבקשת אני תחילה מהאדם שניצב בפניי שיספר לי על עצמו ועל ההיסטוריה הרפואית שלו, על הקשר הזוגי שלו, הקשר עם ילדיו, נכדיו והקשר ביניהם. אני שואלת אותו מי שותף לתהליך, עם מי הוא מתגורר, מי הוא ירצה שיקבל החלטות במקומו כאשר הוא לא יהיה מסוגל עוד ובאיזה אופן הוא ירצה שיתקבלו ההחלטות בענייניו.

כאשר יש התעקשות על מיופה כוח אחד בלבד, מתגבר אצלי החשש לניצול. לכן אמליץ בחום על מינוי מיודע לאירועים משמעותיים בחייו (למשל, אמליץ שיקבל הודעה אם יתאשפז / ישנה מקום מגורים / יועבר לבית חולים סיעודי/ יימכר נכס מנכסיו).

חשוב לי לוודא איתו היכן הוא מעוניין להתגורר ובאיזה תנאים ירצה לעבור ממגוריו. האם הוא תומך באחד מילדיו וירצה להמשיך לעשות כן? האם בנסיבות מסוימות ירצה למכור נכס מנכסיו ואם כן – מי יקבע אם הנכס יימכר ומתי? האם בנסיבות מסוימות ירצה להאריך את חייו, באמצעות טיפולים מאריכי חיים, כמו החייאה וטיפול בהלם חשמלי?

כאשר הממנה מבקש למנות מיופה כוח שאינו קרוב משפחה, אדם זר – אנסה לברר את סיבותיו ועל מנת לוודא שאין ניצול. אשאל מדוע בוחר דווקא בו? אברר כמה זמן הם מכירים? איך הכירו? האם סומך עליו? מי מכבס את בגדיו? דואג לו למזון? מטפל בענייניו הרפואיים? מביא את הדואר שלו? (חשוב לי כי לשם מגיעים המכתבים החשובים ביותר, מסמכי בנק, דוחות פנסיה וכו’).

* באופן כללי אם מגיע אליי אדם שיש חשש שהוא תחת בידוד / ניצול / מידור – אברר עם מי הוא מתראה ומדבר? ואם אחשוש שמקליטים אותו, אבקש ממנו להשאיר את הטלפון מחוץ לחדר שבו נשב.

בין מטרותיו של הכלי המדהים הזה: להגן על הממנה (עורך ייפוי הכוח המתמשך) ורצונו, לספק לו בטחון והגנה, למנוע ניגוד עניינים בין מיופי הכוח ובין כל מיופה כוח לממנה ובאופן כללי למנוע סכסוכים משפחתיים. 

שימו לב שרק עורכי דין שעברו הסמכה של האפוטרופוס הכללי מוסמכים לערוך ייפוי כוח מתמשך, על מנת שישימו לב לנורות האזהרה ויתנו את הכבוד הראוי לעריכת המסמך. ככל הנראה מדובר באחת העסקאות הגדולות ביותר שאדם יעשה בחייו ועסקה אשר תשפיע עליו לטווח הרחוק ללא ספק.

זה היה רק על קצה המזלג ואם מעניין אתכם הנושא, מוזמנים להגיע להרצאתי הקרובה. הרשמה בלינק: https://forms.gle/uQLAoyCbcuNQ2MJq6 

יש לכם שאלות נוספות בענייני משפחה וירושה? מוזמנים לפנות אליי, אשמח להפיג את רסיסי חוסר הוודאות שלכם ולהחליפם בוודאות וביטחון!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

Leave a Comment

האימייל לא יוצג באתר.